محافظ جانبی

آریاپکو تولید مجموعه حفاظ جانبی(side skirt) کشنده و کامیونت را از سالیان قبل در سبد محصولات خود داشته است.

مجموعه حفاظ جانبی از ورود عابران پیاده، دوچرخه سواران و خودرو ها هنگام تصادف به زیر خودرو جلوگیری می کنند.

طی طراحی این مجموعه در آریاپکو با در نظر گرفتن الزامات  مشتری استفاده از نرم افزار های تجزیه و تحلیل نیرو و ارتعاشات ناشی از حرکت کامیونت و کشنده ها در جاده به دوام این محصول در طی زمان استفاده از آن کمک شایانی نموده است.

طراحی مهندسی:

تیم مهندسی در شرکت آریاپکو ، پس از درک نیاز ها و الزامات مشتری و قانونی و مقرراتی، اقدام به انجام فعالیت هایی همچون تحلیل چرخه محیط زیست، مهندسی ارزش ، DFM,DFA و همچنین DEMEA جهت بهینه سازی طراحی، کاهش آسیب های احتمالی به محیط زیست و در نهایت خطاناپذیرکردن طراحی از طریق تحلیل ریسک، می نمایند و سپس شروع به طراحی قطعه مورد نظر در نرم افزار هایی همچون SOLIDWORKS,CATIA می نمایند.

فرایند های ساخت

عملیات طراحی قالب:

شایان ذکر است تیم مهندسین آریاپکو جهت ساخت قطعات کامپوزیتی، تمامی قطعات را اسکن نموده و در ابتدا اقدام به طراحی قالب ساخت می نمایند.

همچنین در طراحی مجموعه بادگیر با در نظر گرفتن الزامات استاندارد ملی ایران 16444 وDirective 2005/64/EC  از نرم افزارهای تحلیل مکانیکی، سیالاتی و محاسبات مهندسی بمنظور اطمینان از عملکرد و ایجاد مقاومت لازم در چرخه عمر محصول استفاده می نماید

عملیات لایه گذاری و ساخت کامپوزیت:

فایبرگلاس یکی از پرکاربردترین مواد تقویت‌شده است که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، هوافضا، ساخت‌وساز و بسیاری دیگر استفاده می‌شود. این ماده از الیاف شیشه‌ای که درون یک ماتریس پلیمری قرار دارند، تشکیل شده است. فایبرگلاس به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش مانند وزن سبک، مقاومت بالا و هزینه‌ی مناسب، به گزینه‌ای مطلوب برای بسیاری از کاربردها تبدیل شده است. در این مقاله، فایبرگلاس را با سایر مواد تقویت‌شده مانند فیبر کربن، آرامید (کولار) و بورلیوم مقایسه می‌کنیم.

ساخت قطعات کامپوزیت در آریاپکو به دو روش HAND LAY UP  و RTM انجام می پذیرد.

روش HAND LAY UP:

این روش ساده ترین و مناسب ترین روش تولید قطعات کامپوزیتی است. مراحل مختلف روش لایه گذاری دستی به صورت: واکس زدن سطح قالب، اعمال فیلم جدا کننده، اعمال لایه ژل کت، اعمال رزین و قراردادن لایه ها به میزان مورد نیاز و اعمال لایه رویی (top coat) است.

لایه اول:

لایه اول مورد استفاده واکس و فیلم PVA می باشد. این لایه جهت عدم چسبندگی الیاف به قالب هنگام جداسازی استفاده می شود.

لایه دوم:

در این مرحله از ترکیب ژل کت استفاده می شود. عمده درصد ژل کت را رزین تشکیل می دهد.

ژل کت مورد استفاده در این مرحله قطعه مورد نظر را در برابر عوامل محیطی مقاوم می نماید و سبب براقیت و زیبایی سطح کار می شود

لایه سوم:

در این مرحله لایه ای از رزین به همراه ترکیباتی همچون ( پروکساید، اروزیل، کبالت و …) بر روی قالب قرار می گیرد. شایان ذکر است هر یک از مواد شیمیایی مورد استفاده در این ترکیب خواص مکانیکی و شیمیایی مخصوصی را به قطعه مورد نظر می دهند. متخصصین آریاپکو مقادیر دقیق مواد شیمیایی مورد استفاده مدون می نمایند و در قالب دستورالعمل های کار تولیدی در اختیار اپراتور های آموزش دیده قرار می دهند.

لایه الیاف:

ساخت قطعات در آریاپکو توسط الیاف شیشه (سوزنی و حصیری) انجام می گردد.

پس از هر لایه الیاف ، مجددا رزین اعمال می شود.

در نهایت پس از اتمام لایه گذاری ، قطعه از قالب بیرون آورده و در کوره جهت پخت اولیه قرار داده می شود.

شایان ذکر است که تمامی مراحل توسط تیم کنترل کیفیت آریاپکو تحت کنترل می باشد و انطباق آن ها با برنامه کنترلی cp تدوین شده بررسی می شود.

پوشش دهی:

پوشش دهی قطعات کامپوزیتی مطابق با دستورالعمل های کار تدوین شده توسط تیم مهندسی با بهره گیری از به روز ترین تجهیرات توسط مرغوب ترین برند رنگ های مایع خودرویی انجام می پذیرد.

تست و آزمایش:

تولید محصول با کیفیت در نتیجه رضایت مشتری، از اهداف مهم آریاپکو می باشد که در این راستا واحد کنترل کیفیت تمامی مراحل تولیدی قطعه از مرحله ورود متریال به شرکت تا تبدیل شدن به محصول نهایی مطابق با برنامه های کنترلی تدوین شده CP را با به روز ترین تجهیزات کنترلی مورد بازرسی و تحلیل قرار می دهد.

علاوه بر کنترل های حین تولید، بازرسی های نهایی شامل مطابقت مشخصات محصول با موارد درخواست شده از سمت مشتری، تست های سنجش ضخامت، کنترل های ابعادی، کنترل های ظاهری و …