مخازن سوخت
باک یک مخزن ایمن برای نگهداری سوخت قابل اشتعال بوده و بخش مهمی از سامانه موتور می باشد. مخازن سوخت از نظر نوع استفاده، متریال، اندازه دارای پیچیدگی های متفاوتی هستند از اینرو طراحی و تولید آنها دارای پیچیدگی های فنی فراوانی بوده و نیازمند دانش، مهارت و تجربه بسیاری است تا بتوان به کمک استانداردهای بین المللی و تبحر کافی به تولید استاندارد رسید.
مهندسین آریاپکو طراحی مخازن سوخت را با تکیه بر الزامات استاندارد به گونه ای انجام می دهند که بهرهوری از سوخت در حالت بهینه قرار گیرد و مخازن تولیدی از ایمنی، دقت و استحکام بسیار بالایی برخوردار باشند.
طراحی مهندسی:
طراحی مخازن سوخت برای انواع ماشین های ترانزیتی بسیار دقیق و حائز اهمیت است. از این رو، تیم توانمند طراحی و مهندسی این شرکت با توجه به نوع موتور، دبی جریان سوخت، وزن و اندازه ماشین، نوع مخزن سوخت با اشکال هندسی گوناگون و سایر المان ها و ملزومات آنها دست به طراحی به کمک نرم افزارهای بروز دنیا زده و فرآیند را تا تولید محصول نهایی همراهی میکند. در اینگونه مخازن طراحی به گونهای خواهد بود که بهرهوری از سوخت در حالت بهینه قرار گیرد و مخازن تولیدی از ایمنی، دقت و استحکام بسیار بالایی برخوردار باشند.
تیم مهندسی در شرکت آریاپکو ، پس از درک نیاز ها و الزامات مشتری و قانونی و مقرراتی، اقدام به انجام فعالیت هایی همچون تحلیل چرخه محیط زیست، مهندسی ارزش ، DFM,DFA و همچنین DEMEA جهت بهینه سازی طراحی، کاهش آسیب های احتمالی به محیط زیست و در نهایت خطاناپذیرکردن طراحی از طریق تحلیل ریسک، می نمایند و سپس شروع به طراحی قطعه مورد نظر در نرم افزار هایی همچون SOLIDWORKS,CATIA می نمایند. همچنین جهت اطمینان از عملکرد قطعه طراحی شده در شرایط مد نظر مشتری، در نرم افزار هایی همچون ANSYS,ABAQUS تحلیل تنش های مفروض در سه راستای اصلی با شتاب های مستقل و متفاوت انجام می پذیرد.
فرایند های ساخت
مواد اولیه ( متریال)
پس از انتخاب نوع مخزن سوخت و اتمام طراحی آن، مواد اولیه برای ساخت آن تهیه میشود. بدلیل استفاده از طیف گسترده گرید انواع فولادها و سایر متریال مصرفی نظیر انواع الکترودها و فیلرهای جوشکاری، رنگ های پودری، پلی اورتان و … در شرکت آریاپکو باید منطبق بر موازین و استانداردهای موجود دنیا و به دقت بالا انتخاب شوند و قبل از شروع به تولید نمونه متریال بایستی تحت آزمایشات آنالیز شیمیایی، تست های کشش، خمش، ضربه و فشار قرار گیرند تا از مطابقت مشخصات و گرید متریال با نمونه و خواست طراحی شده اطمینان بعمل آید.
برش و شکل دهی مواد ( کات و فرمینگ)
در این مرحله متریال بر اساس نقشه های طراحی با استفاده از دستگاه های فوق حساس برش لیزر با تلرانس های هندسی و ابعادی مشخص شده در نقشه ها، برشکاری شده سپس با تایید کنترل کیفیت به مرحله خمکاری به کمک دستگاه خم با حساسیت و تلرانس های یکصدم میلی متری فرمینگ می شود. شایان ذکر است تمامی مراحل تولید در این شرکت از زمان طراحی تحت کنترل تیم فنی مهندسی و طراحی با سالها تجربه در این زمینه بوده و در فرآیند تولید تحت نظر واحد کنترل کیفیت می باشد تا از ادامه فرایند تولید قطعات نامنطبق به هر نحو جلوگیری بعمل آید.
عملیات جوشکاری
پس از اتمام عملیات برش و فرمینگ؛ با توجه به ابعاد هندسی، جنس، ضخامت ورق ها روش و فرآیند مناسب جوشکاری اعم از جوشکاری اتوماتیک،دستگاه نقطه زنی جوش و با گاز محافظ آرگون و … و در اغلب مواقع برای رسیدن به نتیجه مطلوب تلفیقی از چند فرآیند جوشکاری با دقت بسیار زیاد، تکنولوژی بروز دنیا و اپراتورهای متخصص و ماهر انتخاب و انجام میگردد تا مخزن سوخت بتواند کلیه تست های جوشکاری اعم از تست های مخرب نمونه های اولیه و تست های غیر مخرب مداوم حین فرآیند جوشکاری را پاس نماید در نهایت تمامی محصولات بایستی تک به تک به تایید واحد کنترل کیفیت رسیده و برای انجام مراحل هیدورتست محیا شوند تا بتوانند فشار 1.5 برابر فشار عملیاتی را در مرحله تست پشت سر گذارده و بدون بروز هرگونه ایرادی نظیر نشتی، تایید نهایی شوند. شایان ذکر است تمامی جوشکارها از قبل دارای تست فرم های جوشکاری بوده و تمامی قطعات قبل از تولید انبوه نمونه گیری و تایید میشوند تا بعنوان نمونه شاهد تا انتهای زمان تولید در معرض دید جوشکاران و نفرات کنترل کیفیت باشد.
بدلیل حساسیت و امنیت زیاد مخازن پنج تست غیر مخرب جوشکاری انجام میشود که به شرح ذیل می باشد:
چشمی (Visual Testing)
مایع نافذ (Penetrant Testing)
رادیوگرافی (Radiographic Testing)
تست و آزمایش
پس از اتمام فرایند جوشکاری، مخزن سوخت بایستی تست و آزمایشهای تعریف شده از قبل را بگذرانند تا از عملکرد صحیح و بی نقص آنها اطمینان حاصل شود هر دو دسته تست های مخرب و غیر مخرب جزیی از فرایند کنترل نهایی مخازن میباشند که به ترتیب پس از انجام تست های غیر مخرب تست های نشتی نهایی شامل تست هیدرواستاتیک و تست پنوماتیک انجام میشود.
نمونه برخی تست هایی که انجام میشوند:
تست هیدرواستاتیک (Hydrostatic Test)
از این تست معمولا برای بررسی پوسیدگی و نشتی در مخزن استفاده می شود. در تست هیدرواستاتیک مخزن با آب پر می شود و با هواگیری و تحت فشار قرار دادن مخزن، سیستم را بررسی می شوند.
تست پنوماتیک (Pneumatic Test)
این روش اساسی مشابه روش هیدرواستاتیک دارد فقط به جای آب از گاز غیرسمی مثل نیتروژن استفاده می شود.